niedziela, 9 maja 2010

Korzenie plakatu szwajcarskiego cz III

Pisząc o szwajcarskim plakacie i stylu międzynarodowym nie należy zapominać o osiągnięciach Dadaistów. Ze swoim negującym podejściem do sztuki i tradycji, dadaiści byli jednymi z pionierów "nowej" typografii. Na Kongresie Konstruktywistów i Dadaistów w Weimarze spotkali się między innymi dadaiści Kurt Schwitters i Hans Arp, konstruktywista El Lissitzky, Theo Van Doesburg (De Stijl) oraz Moholy Nagy (Bauhaus). Lissitzky zaproponował Schwittersowi napisanie książki traktującej o współczesnej sztuce, jednak ten odmówił. Ostatecznie Lissitzky napisał książkę wraz ze szwajcarem Hansem Arpem, również członkiem grupy dadaistów. Die Kunstismen została wydana w 1924 i była jednym z pierwszych przykładów nowej typografii w Szwajcarii. Przejrzysty grid, bezszeryfowe kroje pisma i nowatorska typografia zostały użyte w tej książce, która w znaczący sposób wpłynęła na rozwój stylu międzynarodowego.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz