niedziela, 9 maja 2010

Korzenie plakatu szwajcarskiego cz II

O czynnikach, które wpłynęły na powstanie międzynarodowego stylu typograficznego pisze się całe książki, ja jednak muszę skoncentrować się na najważniejszych faktach. Wiemy już, że istotne były wpływy Bauhausu, De Stijl i konstruktywistów rosyjskich. Sięgając jeszcze bardziej w głąb natrafimy na postać belgijskiego artysty, który przeniósł się w latach 40 do Szwajcarii, Henry'ego van De Velde (1863-1957). Zainspirowany przez wybitnych teoretyków i krytyków sztuki jakimi byli John Ruskin i William Morris, oraz Angielski ruch Arts and Crafts, zaczął postulować idee sztuki użytecznej społecznie. Jego plakaty były jeszcze wciąż dalekie od prostoty i syntetyczności późniejszego projektowania szwajcarskiego, nawiązywały raczej do abstrakcyjnej dekoracyjności Art Nouveau. Jednak nie bez znaczenia są głoszone przez niego teorie, które pozostają jedną z głównych przyczyn powstania stylu międzynarodowego.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz