Na początku XX wieku plakat szwajcarski nie miał jeszcze swojego własnego charakteru. Artyści tacy jak Eugène Grasset czy Theophile Steinlen powielali francuskie wzorce i wyraźnie odwoływali się do Art Nouveau. Dopiero po pierwszej wojnie światowej szwajcarski plakat przeszedł metamorfozę. Stało się to przede wszystkim za sprawą Ernsta Kellera, którego nauczanie w Zurichu, dało podwaliny pod międzynarodowy styl typograficzny, w pełni ukształtowany po drugiej wojnie światowej.
Głównymi założeniami tego stylu było użycie matematycznego gridu, porządkującego przestrzeń plakatu, stosowanie krojów bezszeryfowych (helvetica), oraz wprowadzenie fotografii w miejsce ilustracji. Na międzynarodowy styl typograficzny wpłynęły głównie trzy grupy:
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiF5V99bmnN6znbbNk15cVz253yYSbX0eRIkbehFy3w4KhOZGs1M_5008Z5lY0a5e-RvJ28PfcI8Kp-oan7DisS2LJh23hHDr4wmYxHDr7zmQsdnjlsfiPGu9O_Ec8dzSYv2KMQn_iLR7k/s320/1971-2.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhDVnalaPMkhng9os8FYfJYTvwmnfyJG3DniYZuMYClscqkeBLsFqj0SchSGikCPg8mEi_738pqx68F1SsHCj1cxRF1Be1CGQrjT3DFisaT_XPd77r5_ulpQNKDG0Sm8jUDClNVcih2PAc/s320/1971-14.jpg)
konstruktywiści rosyjscy
holenderska grupa De Stijl
Bauhaus
Wnioski wyciągnięte z nauczania i poglądów ww ugrupowań pozwoliły stworzyć charakterystyczny dla Szwajcarii styl, którego ślady po dziś dzień można odnaleźć w plakatach twórców takich jak Emanuel Tschumi, Hans Neuburg i wielu innych.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiF5V99bmnN6znbbNk15cVz253yYSbX0eRIkbehFy3w4KhOZGs1M_5008Z5lY0a5e-RvJ28PfcI8Kp-oan7DisS2LJh23hHDr4wmYxHDr7zmQsdnjlsfiPGu9O_Ec8dzSYv2KMQn_iLR7k/s320/1971-2.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhDVnalaPMkhng9os8FYfJYTvwmnfyJG3DniYZuMYClscqkeBLsFqj0SchSGikCPg8mEi_738pqx68F1SsHCj1cxRF1Be1CGQrjT3DFisaT_XPd77r5_ulpQNKDG0Sm8jUDClNVcih2PAc/s320/1971-14.jpg)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz